گلف تایمز:واکسیناسیون عادلانه و سراسری در جهان،تنها راه مبارزه با کرونا

♦به گزارش سلام نیوز به نقل از chinadaily اقدامات غربی ها در مباره با کرونا در برخی شرایط وضعیت ویروس را بد و بدتر می کند.انحصار طلبی واکسن در شرایطی که با سرعت از مرزی به مرز دیگر می رود نه تنها یک کشور را مصون نمی کند که روند مبارزه با کرونا را دچار اخلال می کند.

روزنامه گلف تایمز در مقاله ای نوشت :اگرچه فعالیت های واکسیناسیون گسترده در غرب در حال جریان است ، اما پایان همه گیری COVID-19 با این روال دور می نماید.

آمریکا و برخی کشورها شرایط کرونا را بدتر کرده اند

 قطر ، ایالات متحده و سایر کشورهای ثروتمند اگر نتوانستند آمار فوتی ها را کاهش دهند یا اگر روند مبارزه با کرونا دچار تاخیر شده است،این کشورها فقط خودشان مقصر هستند.

حداقل از اوایل تابستان سال 2020 مشخص شده است که حتی با وجود واکسن های  COVID-19 باز هم کرونا به طور کامل متوقف نخواهد شد مگر تا زمانی که جمعیت در همه جای دنیا به ایمنی برسند و واکسینه شوند.

واکسیناسیون هرکشور برای آن ایمنی کامل ایجاد نمی کند

این گزارش با استناد به نظرات یک استاد MIT گفت: برای رسیدن به این نقطه روند تزریق صرف برای هر کشور کافی نیست و هرکشور به خیال واکسینه کردن ملت خود باز تا زمانی که همه جهان واکسینه نشوند ، ایمنی نخواهد داشت.

وی ادامه داد: تا زمانی که ویروس هنوز در سایر نقاط جهان در گردش است ، جهش های تصادفی همچنان ادامه خواهد داشت.  برخی ار این جهش ها حتی ویروس را مسری یا کشنده می کنند.

از ماه دسامبر تاکنون سه نوع بسیار عفونی ویروس شناسایی شده است که با سرعت انتقال قابل توجهی بسیار  بالاتر از نوع انگلیسی ( B.1.1.7 ) در حال شیوع در اروپا و ایالات متحده است.

نوع آفریقای جنوبی (B.1.351 ) حتی ممکن است مسری تر باشد.

و نوع برزیلی ( P.1 ) ممکن است خطرناک تراز همه باشد. ظهور انواع جدید به این معنی است که حتی وقتی انگلستان به مصونیت کامل برسد ، انگلیسی ها هنوز از وضعیت آشفته کرونا خارج نخواهند شد.

اگر کرونا مجال پیدا کند ، انواع جهش یافته جدید از واکسنها پیشی می گیرند!

ایشان ادامه داد:مگر آنکه مثلا انگلستان کاملاً از سایر نقاط جهان مهر و موم و منزوی شود و هیچ رفت و آمدی به خارج نباشد که بازهم مصونیت کامل ایجاد نمی کند.  کسانی که به خارج از کشور سفر می کنند انواع جدیدی را به ارمغان می آورند و برخی از اینها می توانند از فیلترهای ایمنی بخش واکسن های فعلی نیز عبور کنند. 

این استاد دانشگاه گفت : درست است که دانشمندان باید بتوانند واکسن ها را مجدداً به روز کرده و برنامه ریزی جدید کنند تا پس از شناسایی انواع جدید ، واکسن ها نیز موثر واقع شوند، اما این پروسه پس از ورود نوع جدید کرونا به یک کشور و بازگشت دوباره زندگی اقتصادی و اجتماعی بشر به همان حالت قفل و قرنطینه اتفاق می افتد که کشورها را با مشکل روبرو کرده است.

وقتی این اتفاق افتاد ، کل جمعیت باید دوباره برای نمونه ها و واکسن های تقویت کننده صف بکشند.

تنها راه ریشه کنی کرونا: واکسیناسیون سریع و عادلانه در جهان

این محقق ادامه داد: اما اگر بقیه جهان به سرعت و عادلانه واکسینه شوند ، باعث متوقف شدن شیوع ویروس در برهه کنونی و در نتیجه جلوگیری از ایجاد فرصت برای کرونا به سمت جهش های جدید است.

اما واکسیناسیون عادلانه و سراسری در سراسر جهان در حال حاضر غیرممکن به نظر می رسد ، زیرا دوزهای کافی در همه کشورها به یک اندازه در دسترس نیست. راه فقط کمک کشورهای ثروتمند و دارای دز بالای واکسن به دیگران ، با هدف ریشه کنی کروناست.

البته مسئله دیگر حمل و نقل بین المللی نیز هست. گر ما موفق به تهیه دو میلیارد دوز مورد نظر برنامه COVAX سازمان بهداشت جهانی شده بودیم بازهم دستیابی به واکسیناسیون گسترده در مناطق دور افتاده آفریقا ، آسیا و خاورمیانه به دلیل کمبود زیرساخت های اساسی بهداشت و شبکه های حمل و نقل بسیار دشوار بود.

وی ضمن لزوم جدیت بیشتر در مبارزه با همه گیری کرونا تصریح کرد:  همکاری کشورهای دارای واکسن برای تحویل جهانی با هدف شکست همه گیری بسیار مهم است.  علیرغم خطرناک بودن اوضاع ، دولت های غربی و لابی های تجاری به جای تلاش برای تهیه واکسن های بیشتر به کشورهای در حال توسعه ، مشغول ارائه ایده های بد و خودخواهانه هستند.

وی در پایان گفت: اگر کشورهای غربی تمرکز خود را صرفاً در واکسیناسیون جمعیت خود بگذارند و در عین حال  نیاز به همکاری جهانی در حل این مساله و لزوم واکسیناسیون کل بشر را نادیده بگیرند ، باید خود را برای آینده ای عجیب آماده کنند که در آن کسی حق سفر به کشور دیگر نداشته باشد و هر کشور به دور خود حصار بکشد.

به نظر می رسد بر اساس گزارش های منتشره تا کنون ، کرونا آزمون بزرگ بشر است که تنها با همکاری و همدلی جهانی و دست گیری از هم قابل مدیریت خواهد بود و لاغیر.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ هفت = 8