♦ ظریف: آمریکا باید ضمانت‌ بدهد

به گزارش سلام نیوز محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت وگو با «سی‌ان‌ان» بار دیگر متذکر شد که آمریکا باید تضمین دهد اقدامات ترامپ را که طی آن این کشور توافق هسته‌ای را نقض کرد، تکرار نخواهد شد.

ظریف درباره اظهارات مقامات آمریکایی برای مذاکره درباره موشک بالستیک ایران هم گفت: اجازه دهید بسیار روشن بگویم که برجام یک توافق مذاکره شده است و نمی‌تواند بار دیگر مورد مذاکره قرار گیرد. اگر می‌خواهید درباره تسلیحات صحبت کنید، باید به همه جوانب نگاه کنید.

ظریف تاکید کرد: آمریکا باید ضمانت‌ بدهد که اقداماتی نظیر آن چیزی که دولت ترامپ اتخاذ کرد تکرار نمی‌شود.

وی افزود: عربستان سعودی در سال گذشته بیش از 70 میلیارد دلار برای تدارکات نظامی خود هزینه کرد. امارات متحده عربی با داشتن جمعیت بومی حدود 1.5 میلیون نفر، نزدیک به 22 میلیارد دلار هزینه نظامی دارد که این‌ها نقل قول از سیپری است.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ادامه داد: ایران با داشتن بیش از یک میلیون نظامی رسمی، نزدیک به 10 تا 11 میلیارد دلار هزینه می‌کند. آیا آنها آماده هستند که هزینه تسلیحاتی خود را کاهش دهند؟ آیا آمریکا آماده است که فروش تسلیحات خود را به منطقه ما که یک چهارم صادرات سلاح در جهان است، متوقف سازد؟

ظریف افزود: ایران در آوریل 2015 با آگاهی آمریکا و وزیر خارجه جان کری، یک طرح چهار ماده صلح را برای جنگ یمن ارائه داد که شامل پایان فوری جنگ، ارسال فوری کمک‌های انسانی، گفت‌وگوی گسترده میان یمنی و استقرار دولتی فراگیر که نماینده طیف وسیعی از مردم یمن باشد، بود.

وی ادامه داد: این طرح همچنان وجود دارد و آماده کار با مارتین گریفیث نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن هستیم که اکنون در ایران است و فردا با او دیدار خواهم داشت.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


5 + = شش