اعتراض کارشناس حقوق بشر به وضع قوانین جدید ضد اعتراضی در امریکا

♦به گزارش سلام نیوز به نقل از سایت سازمان ملل ،کارشناسان حقوق ایالات متحده آمریکا بعد از اعتراضات تبعیض نژادی گسترده ، موج قوانین ضد اعتراضی در آمریکا را تصویب می کند.

بر اساس بیانیه روز چهارشنبه ، یک کارشناس مستقل حقوق بشر سازمان ملل متحد ، نسبت به این قانون گذاری و اجرای آن در چندین ایالت آمریکا با هدف سرکوب اعتراضات عدالت نژادی و جنبش  سیاه پوستان انتقاد کرد.

گزارشگر ویژه «كلمنت وول» گفت: به نظر می رسد قوانینی كه در فلوریدا و اوكلاهاما تصویب شده است بخشی از تلاش مداوم برای كاستن از تظاهرات پس ازكشته شدن جورج فلوید است که مکرر در ماه مه گذشته صورت گرفته است و نظم اجتماعی را مختل کرده است.

گزارشگر گفت: اینها بخشی از موج قانونی برای محدود کردن اعتراضات عدالت نژادی در ایالات متحده هستند، جایی که بیش از 90 لایحه ضد اعتراض در 35 ایالت قانونگذاری ایالتی از ماه مه سال 2020 ارائه شده است. هفت ایالت دیگر پیش نویس قوانینی دارند که به سمت تصویب در حال حرکت هستند.

آقای وول گفت: من می ترسم تصویب قوانین ضد اعتراضی در فلوریدا و اوكلاهما بخشی از اثر گلوله برفی باشد كه از سال 2017 با گسترش قانون ضد اعتراض در سراسر كشور آغاز شده است. در حالی که مغایر با حق اجتماعات مسالمت آمیز  است . من شدیداً از همه ایالت ها می خواهم که از رفتن در همان مسیر ضد اعتراضی خودداری کنند.

وی تاکید کرد: هرگونه محدودیت در این آزادی و اعترضات اجتماعی، باید به طور دقیق و مشخص تعریف شود.

آقای وول همچنین نگران بود که این قوانین مصونیت قانونی جدیدی را برای افرادی که معترضان خیابانی مسالمت آمیز را زخمی یا حتی می کشند ایجاد کند.

به عنوان مثال ، راننده ای که در هنگام فرار از یک شورش فردی را زخمی یا کشته باشد از نظر مسئولیت مدنی و کیفری و بنا بر این قوانین تازه ،تحت قانون اوکلاهما محفوظ است.

وی افزود : این قوانین در راستای مبارزه با تبعیض نژادی نیست و برعکس تشویق به برتری سفید در فلوریدا می نماید؛اکنون به موجب این قوانین یک متهم در یک دادخواست مدنی  می تواند با اثبات اینکه جراحت یا مرگی که باعث آن بوده است ، برخاسته از شرایط شورشی بوده است خود را تبرئه کند. 

آقای وول گفت كه مدافعان جامعه مدنی خاطرنشان كرده اند كه چنین مصونیتی انگیزه هایی برای اقدامات گروه های هوشیار برتری طلب سفیدپوست فراهم می آورد و خشونت بیشتر ، معترضان و زندگی سیاه پوستان را تهدید می کند. 

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


− دو = 2