سازمان‌ملل‌و‌نهادهای‌حقوق بشری در”دفاع از‌حقوق‌زنان‌قربانی‌ترور”ورود کنند

♦به گزارش سلام نیوز دومین نشست «توانمندسازی زنان قربانی ترور، ضرورت آینده بشر» با همکاری دانشگاه علامه طباطبایی ،امروز چهارشنبه برگزار شد. در این همایش دکتر زهره الهیان عضو کمیته حقوق بشر مجلس شورای اسلامی ، با اشاره به این مهم که در منطقه خاورمیانه با خیل عظیم زنان قربانی تروریسم روبرو هستیم که بایستی به وضعیت آنها رسیدگی شود گفت : سازمان ملل و شورای حقوق بشر و دیگر نهادها باید در دفاع از حقوق زنان قربانی ترور ورود کرده و مطالبه گری داشته باشند .جامعه جهانی باید فکری برای این وضعیت اسفبار کند و از ظرفیت مجامع حقوق بشری برای مرتفع شدن این آسیبها استفاده صحیح شود. 

ایشان تاکید کرد: در منطقه خاورمیانه تعداد این زنان کم نیست. حملات عراق در جنگ تحمیلی باعث شد که زنان زیادی مجروح و شهید شوند و متاسفانه هنوز زنان زیادی مجروح حملات شیمیایی حزب بعث عراق هستند.

الهیان در بخش دیگری از سخنان خود به این مهم اشاره کرد : ما خاطره حمله تروریستی داعش به مجلس را از یاد نبردیم.

وی افزود: اگر سازمان های غیردولتی و مردمی از هم اکنون به فکر نباشند و پیگیری لازم را نداشته باشند در آینده نیز این گونه جنایات ادامه خواهند داشت و آسیب های جدی بر جامعه وارد می شود.

تعریف جامعی از تروریسم دیده نمی شود

آرامش شهبازی استاد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به حقیقتی به نام تروریسم سازمان یافته و دولتی اضافه کرد: متاسفانه در ادبیات بین المللی و بین الدولی تعریف جامعی از تروریسم وجود ندارد .این پیچیدگی موضوع را افزایش داده است و گاه در مسیر کمک به برخی افراد قربانی تروریسم مشکلات عدیده وجود دارد. اگر اهداف تروریسم کسانی مانند کودکان و زنان باشند که مورد حمایت مجامع بین المللی قرار دارند، در این صورت این اقدامات نه تنها ارزش های بین المللی که قواعد انسانی جوامع را نقض می کنند.

وی در ادامه تاکید کرد: روز زن فرصتی مغتنم برای ارتقا آگاهی جامعه نسبت به زنان قربانی ترور و تاکید بر تعهد به فراهم کردن امکانات لارم برای این قشر از جامعه و بهبود شرایط آنان و توسعه شبکه های ملی و بین المللی برای احقاق حقوق آنان و پیگیری اقدامات لازم در قبال آن ها است.

سلامت روان قربانیان تروریسم دچار خدشه می شود

شعاع کاظمی دانشیار و عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا(س) به مساله سلامت روان زنان قربانی تروریسم پرداخت و گفت:  افرادی که در معرض اقدامات تروریستی قرار می گیرند دچار اختلالاتی می شوند که افسردگی، اضطراب، ترس و هراس، کاهش عزت نفس، اختلال خواب، کاهش آستانه تحمل و عصبانیت، حبس کردن خود در خانه و ترک شغل و خودکشی از جمله علائم آن است که نشان می دهد افراد و بخصوص زنان از اقدام تروریستی آسیب دیده اند.

اعظم آهنگر پژوهشگر موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران نیز در ادامه به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: مواردی وجود دارد که زنان مجرد قربانی ترور به تجرد دائمی می رسند و به این ترتیب مشکلات فراوانی را متحمل می شوند. همچنین برخی زنانی که در آسایشگاه ها هستند خدمات پرستاری کارآمدی دریافت نمی کنند و برخی از این زنان دچار بیماری های ناشناخته می شوند.

در ادامه نشست، زنان قربانی اقدامات تروریستی صدام، منافقین، القاعده و کومله و داعش به بیان حادثه تروریستی منجر به جانبازی شان پرداختند.

در انتهای نشست بیانیه انجمن دفاع از قربانیان تروریسم به مناسبت 18 اسفند روز جهانی زن قرائت شد.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ چهار = 5