حمله به مدرسه فیضیه ؛مصداق بارز نقض حقوق انسانی توسط رژیم پهلوی

♦به گزارش سلام نیوز امروز دوم فروردین ماه، مصادف با رویداد”هجوم ماموران رژیم پهلوی به مدرسه فیضیه قم” در سال1342 است؛ که مصداقی آشکار و فریاد نامه ای تاریخی از صدها “نقض حقوق انسانی” و لگدمال شدن آن توسط حکومت پهلوی است.

 روز دوم فروردین ۱۳۴۲ بود که به مناسبت شهادت امام جعفر صادق (علیه‌السّلام) مجلس عزایی در مدرسه فیضیه، قم از سوی حضرت آیت‌الله گلپایگانی برگزار می شد.جمعيت در مدرسه موج می‌زد و اقشار مختلف مردم در آن حضور داشتند.

عده ای از افراد حاضر در جلسه که بعدها معلوم شد مامور نظام شاهنشاهی جهت برهم زدن جلسه بودند با ایراد صلوات‌های مکرر و بی موقع و شعار و سر و صدا فضا را متشنج کردند و با سلاح‌ های سرد به طرف طلاب و روحانیون یورش برده و عده ای را زخمی و گروهی را به شهادت رساندند.

در سال 1342با پيشنهاد امام خمينی(ره) عيد نوروز در اعتراض به اقدامات رژيم به ویژه پيگيری طرح موسوم به اصلاحات ارضی، پيگيری طرح ضد اسلامی «انجمن‌های ايالتی و ولايتی» و سرانجام پيگيری طرح «انقلاب سفيد» تحريم شد. در اعلاميه حضرت امام(ره) از انقلاب سفيد شاه به «انقلاب سياه» تعبير شده بود و در آن بر همسويی شاه با اهداف آمريكا و اسرائيل تاکید شده بود.

شاه كه در مورد ‌آمادگی جامعه ايران برای انجام اصلاحات آمريكائی به مقامات واشنگتن قول داده بود روشنگری ها و مخالفت علما برايش بسيار گران می‌آمد. از اين رو تبليغات وسيعی را عليه روحانيت و امام خميني(ره) به راه انداخت و تلاش نمود مرجعیت شیعه را به خارج از ایران منتقل کند و پا در مسیر سركوبی قيام گذاشت. حادثه حمله خونين به مدرسه فيضيه قم و مدرسه طالبيه تبريز حاصل همين تصميم بود.

شاه در حالی ادعای اصلاحات آمریکایی در ایران را داشت که حتی کمترین بهایی برای حقوق انسانی مردم نیز قائل نبود و صدای مخافان را به جوی خون می کشاند. خفقان حاکم بر جامعه ، محدودیت پیرامون صحبت از طرح های آمریکایی و شخص شاه در مجالس عمومی و جرم تلقی شدن آن، تحت فشار گذاردن مردم از سوی رژیم و اقدام به قتل و حبس و شکنجه مخالفان و بسیاری موارد دیگر همه و همه اوضاع بغرنج انسانی در جامعه ایران آن دوران را هویدا می سازد که در فیلم پاره ای از آن را مشاهده می کنید.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


× هفت = 56