آخرین نشست«شورای راهبری مجمع جهانی صلح اسلامی»در1399برگزار شد

♦به گزارش سلام نیوز آخرین نشست «شورای راهبری مجمع جهانی صلح اسلامی» در سالن اجتماعات برگزارشد.

در این جلسه اقدامات و فعالیت های مجمع در سالی که گذشت ، نهادسازی های صورت گرفته ، بررسی چالش ها و مسائل روز کشور و جهان (حول فعالیت مجمع)  و راهبرد یابی برای آن ها و دیگر موارد، مطرح و به شور و هم اندیشی گذاشته شد.

در ابتدای جلسه حجت الاسلام و المسلمین محمد سالار ،با تلاوت ایاتی از قرآن کریم، فضای جلسه را روشن کرد.

در ادامه  دکتر داوود عامری دبیر کل مجمع جهانی صلح اسلامی، طی گزارشی از اقدامات مجمع جلسه را آغاز کرد.

وی ضمن آرزوی روزهای سرشار از سلامتی و بهروزی برای اعضا وهمکاران و ملت بزرگ ایران گفت: به علت محدودیت های کرونایی تعداد جلسات حضوری  و هم اندیشی ها در سال 99 محدود شد ؛اما ما تلاش کردیم این جریان متوقف نشده و از  طریق وبینار و سایر امکانات مجازی این نشست‌ها و برنامه ها ادامه یابد .

عامری اضافه کرد : مجمع در سال گذشته موفق شد بیش از 50 برنامه علمی فرهنگی را به سامان برساند ؛ از جمله برگزاری 5 کنفرانس بین المللی که آخرین آن کنفرانس بین المللی ” مکتب شهید سلیمانی و تمدن نوین اسلامی” بود که با استقبال کم نظیر مخاطبین در فضای مجازی روبرو شد .

ایشان تاکید کرد :طی این تجربه بزرگ که مجمع موفق شد فقط در یکی از ادرسهای مجازی بیش از 400 هزار نفر از مخاطبین را جذب این کنفرانس کند، یک رویداد کم نظیر بود؛ کنفرانس بین المللی  صلح و عدالت نیز که امسال برگزار شد هم از کارهای کم نظیری بود  که با استقبال نخبگان و مراکز علمی پژوهشی جهان مواجه شد.

وی تایید کرد : امیدواریم در سال آینده با کمک دستگاههای بین المللی ، شبکه نخبگان مجمع و سازمانهای مردم نهاد به این برنامه تداوم بخشم و برنامه های جدبد خود را نیز اجرا کنیم. به امید خدا سال اینده ضمن برگزاری “کنفرانس دیپلماسی اسلامی و قدرت نرم در سیره پیامبر گرامی اسلام”، اجرای کنفرانس بین المللی ” ائتلاف جهانی سازمانهای مردم نهاد برای صلح،عدالت و همگرایی ملل ” را نیز به امید خدا و به همت همراهان در برنامه داریم.

ایشان ادامه داد: از دیگر مباحث مهم روز بحث «حقوق بشر و نگاه اسلامی به آن» است که از مباحث مورد توجه در دنیای امروز نیز  می باشد ؛ چراکه حقوق بشر از محورهایی است که همواره قدرتهای بزرگ دنبال استثنا گرایی از آن بوده اند و نقش پررنگی در دیپلماسی فعال کشورهای جهان ایفا می کند. فعالیتهای حقوق بشری و افشای زوایای آن همچنین می تواند بیانگر چهره حقیقی و ضد حقوق بشر آمریکایی و غرب باشد .

در ادامه جلسه، آقای باقر سخایی از اعضای شورای راهبری مجع جهانی صلح اسلامی گفت: امروز در کشور اندیشکده های مختلفی با حضور پیکشوستان و جوانان در کنارهم ،  تشکیل شده است. این اندیشکده ها ظرفیتهای خوبی دارند که بهتر است از آنها برای هم افزایی در برنامه ها و پیشبرد اهداف مجمع بهره برداری شود.

سخایی در ادامه افزود :این اقدامات نیازمند حمایت بیشتر اعضا است.این فعالیت ها می تواند موجب فعال تر شدن دیپلماسی کشور در منطقه گردد.انجمنهای دوستی نیز ظرفیت خوبی دارند که باید از ان در هم افزایی با مجمع استفاده شود.

دکتر مسعود چینی گر زاده از دیگر اعضای شورای راهبری مجمع جهانی صلح اسلامی در ادامه نشست اذعان کرد: یکی از بزرگترین و موثرترین کارها در کشور فعال نگه داشتن NGO ها به ویژه در عرصه بین الملل است.

چینی گر زاده تایید کرد : بحث حقوق بشر در ابعاد مختلف به ویژه موضوع سلامت در دنیای امروز از اهمیت خاصی برخوردار است؛ به خصوص بحث بی عدالتی های جهان در عرصه کرونا و سایر مسائل علمی. اینها موضوعاتی است که باید مورد توجه باشد. همه اینها مستلزم جلب همکاری های مختلف از جمله ظرفیت مجلس شورای اسلامی است که در قالب کارگروههایی در حال پیگیری و فعال سازی آن هستیم و به نتایجی خوبی هم رسیده ایم.

 آقای محسن پاک‌آیین از دیگر اعضا در ادامه اشاره کرد :شایسته است کارهای سال اینده در مسیر نیازهای دیپلماسی اسلامی کشور و اهداف راهبردی مجمع مورد توجه قرار گیرد.

ایشان اضافه کرد : سفر پاپ به عراق نیز یکی از مسائل فرهنگی است که باید به ابعاد مختلف آن توجه لازم صورت گیرد . ما امروز با مسائل گوناگونی در عرصه فرهنگ روبرو هستیم .

اقای پاک آئین افزود : کارهای مجمع با توجه به محدویت ها یک اقدام تاثیر گذار در کشور بود که امیدواریم با کمک اعضا تداوم یابد .

در ادامه حجت الاسلام سالار به ابعاد اقدامات فرهنگی و تاثیر آن در جامعه نخبگی کشور و جهان اسلام اشاره کرد و گفت : باید این نوع اقدامات مورد توجه باشد و با غفلت رو برو نشود.

ایشان در ادامه گزارشی از افدامات کمیته بین المل مجمع جهانی صلح اسلامی ارائه کرد.

اقا دکتر خندق آبادی در ادامه جلسه ضمن بررسی ابعاد سفر پاپ به عراق و رویکردهای کشور به آن گفت : در حوزه اقدامات فرهنگی نیاز به توجه و هوشمندی بیشتری است چرا که امروز ما درگیر یک جنگ نرم افزاری در جهان هستیم. ما باید شرایط هم افزایی مسلمانان و دیگر ملل را با اهداف انقلاب اسلامی فراهم کنیم.

آقای دکتر فتحعلی از دیگر اعضای شورا ضمن اشاره به برخی اقدامات مجمع و تجربیات موفق آن به برنامه ریزی های جدید با توجه به نیازها و ظرفیتهای کشور اشاره کرده و گفت : امروز سازمانهای مردم نهاد می توانند نقش تاثیر گذاری در دیپلماسی کشور داشته باشند.

اعضا در این جلسه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم شیخ الاسلام و دکتر علیزاده که در همین ایام در سال گذشته به رحمت خدا رفتند ، توجه به سرمایه های انسانی و نخبگی مجمع را مورد تاکید قرار دادند.

اعضا ضمن تاکید بر برنامه ریزی دقیق سالانه به تبادل نظر در حیطه مختلف و توجه به ضعف ها و قوتها پرداختند.

در پایان جلسه دبیر کل مجمع ضمن جمع بندی موارد مطروحه و تاکید بر برنامه ریزی دقیق و دریافت آخرین نظرات اعضا و اماده سازی آن بری اولین جلسه 1400 از خدمات پرسنل و مدیران در حضور اعضای شورای راهبری تشکر کرده و اشاره کرد: این فعالیتهای گسترده توسط اعضای محدود، اما با اراده مجمع ،سازمان یافتند که ما قددران تلاشهای انان هستیم.

ایشان اشاره کرد : سایت خبری تحلیلی سلام نیوز نیز امسال به عنوان حامی خبری-رسانه ای اقدامات بشر دوستانه مجمع پا به عرصه وجود گذاشته است. امیدواریم که به اهداف خود در این مسیر نزدیک شود .

عامری از اعضای دیگر شورا که به جهت محدودیت های کرونایی در جلسه حاضر نبودند یا به صورت مجازی جلسه را استماع کردند به ویژه اقای دکتر زارعان ، سرکار خانم دکتر افتخاری ، سرکار خانم دکتر امین زاده ، سرکار خانم دکتر زهره الهیان ،اقای دکتر مولی زاده و اقای دکتر جواد محمدی  به واسه همکاری های مستمرشان در سال گذشته قدردانی کردند.

 

 

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نُه − 5 =