برداشت روزِ «تحلیلگران بین الملل» از«نقض آشکار حقوق بشر در میانمار» و ارائه راهکارها

♦به گزارش سلام نیوز بحران انسانی و زیستی کشور میانمار در طی هفته گذشته سیر صعودی خود را حفظ کرده است و آمارها حاکی از افزایش کشتار و بیجاشدگی مردم این کشور توسط کودتا چیان دارد. به معنای واقع در این سرزمین دولتی برای مراقبت از جان و امنیت مردم وجود ندارد که هیچ ؛ جان مردم از سوی نهادهای آن کشور نیز مورد تهدید است . برآن شدیم ببینیم کارشناسان حقوق بشر و نیز بین الملل درباره میانمار و وضعیت کنونی این کشور چه تحلیلی دارند. در گزارش تحلیلی زیر دو نگاه در این مساله را می‌خوانید:

9:43:25

*قانون ویژه «مسئولیت محافظت» در سازمان ملل فعال شود

«تام اندروز» کارشناس حقوق بشر سازمان ملل متحد اصرار دارد که جهان یکصدا کنار مردم میانمار بایستد و از آنها در مقابل مخاطرات ایجاد شده محافظت کند .

پروفسور «تام اندروز» کارشناس مستقل حقوق بشر سازمان ملل متحد در مورد این کشور در سایت خود اینگونه استدلال کرد که جامعه بین المللی مسئولیت محافظت از مردم میانمار را دارد و نباید شانه خالی کند. همچنین این نماینده خواستار پناه دادن به کسانی شد که برای زندگی خود به کشورهای همسایه فرار کرده و پناه برده اند.

گزارش شده است که بیش از 700 نفر در سرکوب معترضان مسالمت آمیز توسط نیروهای امنیتی از زمان کودتا در 1 فوریه تاکنون کشته شده اند.

همچنین گزارشات حاکی از آن است که چند صد نفر از مناطقی که تحت خشونت قرار گرفته اند دچار بیجاشدگی اجباری شده اند و گریخته اند و بسیاری از آن‌ها که به کشورهای همسایه پناهنده شده اند.

تام اندروز در مورد وضعیت حقوق بشر در میانمار ضمن تاکید بر حمایت همه جانبه جهانی از پناهندگان و نیز کشورهایی که مهاجان میانماری به ان پناه می برند اذعان داشت: «مسئولیت محافظت»که از دستورالعمل های ویژه سازمان ملل در این شرایط بحرانی است اینجا مصداق دارد و به معنای آماده شدن برای بحران پناهندگان است که اگر همه چیز به همین روال پیش برود اجتناب ناپذیر خواهد بود.

ایشان افزود: ما باید اطمینان حاصل کنیم که کشورهای مرزی به حق اساسی مردم برای ورود به کشورشان احترام می گذارند و مانع ورود آن‌ها به مرزهای خود و تهدیدات زیستی و انسانی دیگر برای این پناهندگان نمی شوند.من فکر می کنم جامعه بین الملل باید از کشورهای مقصد نیز در مراقبت از پناهندگان حمایت کند.

گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل تاکید کرد:مسئولیت محافظت از مردم مینمار برای جهان و دولت‌ها کاملاً واضح است . دولت وظیفه مراقبت از ملت خود را دارد اما در میانمار اکنون دولتی وجود ندارد و جامعه جهانی باید به این ضایعه در پیکره خود ورود کند و آن را التیام دهد.

مواردی وجود دارد که کشورها برای محافظت از مردم خود اقدام درستی نمی‌کنند. و در نمونه میانمار ، کشوری مطرح است که برعکس به مردم خود حمله می کند. بنابراین ، با توجه به قانون ویژه «مسئولیت محافظت» جامعه بین المللی وظیفه دارد هر کاری که می تواند برای محافظت از جان افراد بی گناه در کشورهایی که قادر به انجام چنین کاری نیستند یا مایل نیستند انجام دهد یا در واقع به آنها حمله می کند ، انجام دهد و سازمان ملل نیز به صورت مادی و غیر مادی حمایت خواهد کرد.

 

*راه حل ریشه ای بحران میانمار، تجدید نظر در قانون 1982 و به رسمیت شناختن قوم روهینگا است

«محسن پاک آئین» تاکید کرد: سکوت بین المللی، در حقیقت مجوزی به دولت کودتا در میانمار برای ادامه فشار بر مسلمانان و کوچ اجباری است

محسن پاک آئین ، سفیر سایق ایران در ازبکستان و آذربیجان ، دیپلمات و تحلیلگر ارشد بین الملل نیز درباره بحران میانمار به سلام نیوز گفت:میانمار در جنوب شرقی آسیا قرار دارد و همسایه کشورهایی نظیر چین، بنگلادش، هند و تایلند است. ریشه بحران مسلمانان میانمار به سال 1982 و در نظر گرفته نشدن حق شهروندی برای مسلمانان این کشور برمی گردد. با اینکه در این سال بیش از 135 اقلیت قومی در میانمار، از حق شهروندی برخوردار شدند، مسلمانان از حقوق شهروندی محروم گشتند و از این مقطع، بحران قومیتی در میانمار شکل گرفت.

ایشان اضافه کرد: بر اساس این قانون، به 9 قومیت از جمله مسلمانان روهینگا که با جمعیتی حدود دو میلیون نفر، بزرگترین اقلیت در میانمار را تشکیل می دهند، رسمیت داده نمی شود و با این ادعای نادرست که مسلمانان این منطقه، بنگالی هستند، سیاست کوچ اجباری توسط دولت میانمار که در ابتدا با اعمال فشار و محروم نمودن مسلمانان از حقوق اجتماعی و اعمال فشار اقتصادی آغاز شد، هم اکنون با خشونت و کشتار دنبال می شود.

ایشان تاکید کرد: یکی از مسائل که در ریشه شناسی حضور مسلمانان در ایالت راخین و آراکان از اهمیت برخوردار است، ادعای دولت میانمار درباره تابعیت خارجی و بنگالی مسلمانان این منطقه است؛ زیرا همین ادعا، دستاویزی برای فشار به مسلمانان و کوچ اجباری این اقلیت از میانمار گشته است. اما منابع مختلف تاریخی تائید کرده اند که حضور مسلمانان و ایرانیان در میانمار به قرن نخست هجری قمری باز می گردد و مسلمانان با استقرار در این کشور، تشکیل خانواده داده و به ترویج اسلام می پرداختند و در کنار آن، فنون مختلف از جمله تجارت، دریانوردی، رزم و… را به بومیان این منطقه آموزش می دادند. در برخی از منابع به نقل از یکی از محققان بودایی گفته شده که نخستین حضور مسلمانان در میانمار «محمد حنفیه» بوده که پس از حادثه عاشورا همراه  با گروهی از مسلمانان به این منطقه آمده و به ترویج اسلام پرداخته اند.

این تحلیلگر ارشد افزود: با توجه به متداول بودن زبان فارسی در ایالت آراکان میانمار تا پیش از اشغال این کشور توسط استعمار انگلیس، هم اکنون نیز آثار زبان و ادبیات فارسی در این منطقه مشهود بوده و برخی از کلمات فارسی، همچنان در میان مردم میانمار رایج است. تهاجم ژاپن به میانمار در زمان جنگ جهانی دوم، یکی از ریشه های ایجاد درگیری و خصومت میان اقوام مسلمان و بودائی میانمار است.
ژاپن در جنگ علیه مسلمانان آراکان، به حمایت و تقویت قوم بودائی ماگ  پرداخت و انگلستان نیز برای مقابله با تهاجم ژاپن، به مسلمانان قول حمایت برای تشکیل حکومت داد؛ اما پس از پایان جنگ جهانی، انگلیس به وعده خود عمل نکرد و با سرکار آمدن یک دولت بودایی، جایگاه مسلمانان در این کشور تضعیف گردید.

اشان ضمن تاکید بر پایان دادن به کوچ اجباری در این کشور اذعان داشت: برخورد جنایتکارانه با مسلمانان روهینگا، بخصوص پس از کودتای اخیر در میانمار، مصداق نقض حقوق بشر است و باید با موضع گیری کشورهای مسلمان و ورود سازمان همکاری های اسلامی به موضوع، فشارها بر مسلمانان کاهش یافته و سیاست کوچ اجباری مسلمانان به خارج از میانمار خاتمه یابد.

دولت های غربی که در حمایت از خانم سوچی برای رسیدن به قدرت، سالیان طولانی تحریم های سختی را علیه میانمار وضع نمودند، امروز تمایل چندانی برای اعمال فشار علیه دولت میانمار ندارند و هیچ گونه حرکت جدی از جمله تحریم یا صدور قطع نامه توسط شورای امنیت را شاهد نیستیم و این سکوت بین المللی، در حقیقت مجوزی به دولت کودتا در میانمار برای ادامه فشار بر مسلمانان و کوچ اجباری است.

پاک آیین در پایان تاکید کرد: با توجه به موضع گیری صریح مقام معظم رهبری(مدظله العالی) و علمای جهان اسلام در دفاع از مسلمانان میانمار، کشورهای اسلامی باید با انتقاد از سکوت دولت های غربی مدعی حقوق بشر در قبال جنایت علیه مسلمانان میانمار، خواهان تشکیل اجلاس اضطراری در سطح سران کشورهای اسلامی شوند. راه حل ریشه ای این بحران تجدید نظر در قانون 1982 و به رسمیت شناختن قوم روهینگا است. ادعا دولت کودتا مبنی بر اینکه مسلمانان روهینگا مهاجر و غیربومی هستند، صحیح نیست و حتی اگر این ادعا درست هم باشد، روش برخورد و کشتار آنها کاملا غیرانسانی و توجیه ناپذیر است و باید صدای مظلومیت مسلمانان میانمار به گوش جهانیان برسد.

*لزوم اجماع جهانی حول بحران میانمار

«گروه متخصصان سازمان ملل در امور زیستی- انسانی» بر لزوم اجماع جهانی کشورهای فعال بین الملل در بازگرداندن دموکراسی به میانمار تاکید کرد

گروه متخصصان سازمان ملل در امور زیستی- انسانی نیز در بیانیه ای که تقدیم سازمان ملل کرد آورده است:

کودتاچیان طی دهه گذشته با ایجاد یک روند غیر قانونی موجب تشدید وضعیت بی ثباتی و ترغیب دیگر ملل به این اقدام آثار منفی بسیاری بر میانمار و نیز سطح جهان گذارده است.

ارتش میانمار اینترنت را به طور موقت خاموش کرد و جان افراد را مورد تهدید قرار داد.در مقابل معترضین آب پاش بیرون آورد. گلوله های با پوشش لاستیک و گاز اشک آور را به سمت مردم شلیک کرد و مقر NLD را مورد حمله قرار داد.شلیک مستقیم به سر که از فجیع ترین جنایات انانی است در میانمار هر روزه گزارش می شود . این تصاویر نه تنها نیاز ورود جامعه بین المللی را در حل مسالمت آمیز این مساله نیاز دارد که بایستی مورد توجه باشد. تنها راه اجماع جهانی کشورهای فعال و پر قدرت در این رابطه است که می تواند افسار کودتا و کشتار مردم را در این کشور متوق کند.

 استفاده از زور و اجبار مردم را ساکت نکرده است و در آن امید به شکستن کودتا وجود دارد.مردم نه تنها دولت غیر قانونی را نمی خواهند که این رفتارها خلاف موازین بین الملل است.

در مورد مردم برمه نیز قبلاً چنین چیزی را پشت سر گذاشته شده است.کودتا و شیوه های غیرقانونی در میانمار امیدهای مردم برای برقراری دموکراسی را خرد کرده است. 

 

•بیشتر بخوانید:لکه سیاه دیگری در پرونده حقوق بشری امریکا/ آخرین‌جزئیات‌پرونده”شلیک‌افسرپلیس‌به‌پسر۱۳ساله”

•بیشتر بخوانید: اعتراض خیابانی مردم ایالات متحده،به اظهارات دادستانی علیه «پسر سیاه ۱۳ساله» کشته شده توسط پلیس

 

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


5 − = چهار