دیده بانان حقوق بشر و ناظران حقوق بین الملل،رژیم صهیونیستی را به «آپارتاید»متهم کردند

♦به گزارش سلام نیوز به نقل از رویترز «دیده بانان حقوق بشر» و ناظران حقوق بین الملل روز سه شنبه(27 آوریل) اسرائیل را در نتیجه افزایش تنش ها و خشونت های مکرر علیه فلسطینیان ،به پیگیری سیاست های آپارتاید و آزار و اذیت علیه اقلیت عرب خود (فلسطین) متهم کرد که به معنای جنایت علیه بشریت است و درخواست دستگیری و تعلیق فعالیت افراد مشخصی را داشتند که در راس سیاست های آپارتاید حرکت می کنند.

08:54:03

دیده بان مستقل حقوق بشر گزارشی 213 صفحه ای منتشر کرد که نشان می دهد رژیم صهیونیستی از سیاست ها آگارتادی که درآفریقای جنوبی رخ داد در حال بهره گیری علیه فلسطینیان است.  هدف این گزارش مقایسه اسرائیل با آفریقای جنوبی مربوط به دوران آپارتاید نبود بلکه ارزیابی این بود که  “آیا اعمال و سیاست های اسرائیل، خاص آپارتاید است یا خیر؟” که در  قوانین بین المللی تعریف شده است.

 

*وزارت خارجه رژیم صهیونیستی بدون اشاره به مستندات، آپارتاید را رد کرد!

وزارت خارجه اسرائیل این ادعاها را دروغ خوانده و رد کرد و بدون اشاره به مستندات جنایت این رژیم که در متن گزارش آمده است، سازمان حقوق بشر را به داشتن “دستور کار ضد اسرائیلی” متهم کرد و گفت که این گروه “سالها برای ایجاد تحریم علیه اسرائیل” تلاش کرده است و این اقدامات را ناشی از فشارها وارده بر این سازمان دانست.

چند هفته پیش دادگاه کیفری بین المللی اعلام کرد که جنایات جنگی در کرانه باختری اشغال شده توسط اسرائیل و نوار غزه را مورد بررسی قرار خواهد داد. این دادگاه به الزام دفاع از سوی حماس در واکنش به حملات صهیونیستی که از قوانین جنگ در متون بین الملل است ، اشاره ای نکرد و گفت به احتمال زیاد دو طرف « ارتش اسرائیل» و «گروههای مسلح فلسطینی مانند حماس»را به عنوان عاملان آن معرفی خواهد کرد که مورد انتقاد برخی دیگر از گروههای حقوق بشری قرار گرفت.

 

*سازمان حقوق بشر بر رویداد آپارتاید اصرار ورزید!

سازمان حقوق بشر (WHR) با تاکید بر مستندان گزارش خود، محدودیت های رژیم صهیونیستی در حرکت فلسطین و تصرف اراضی متعلق به فلسطینیان برای استقرار یهودیان در سرزمین های اشغال شده در جنگ خاورمیانه 1967 را به عنوان نمونه سیاست هایی عنوان کرد که جنایات آپارتاید و آزار و اذیت دانست.

در این گزارش آمده است: در سراسر اسرائیل و (سرزمین های فلسطین) ، مقامات صهیونیستی قصد داشته اند سلطه خود را بر فلسطینیان از طریق اعمال كنترل بر زمین و اطلاعات جمعیتی به نفع اسرائیلی – یهودی ها حفظ كنند.

بر همین اساس ، این گزارش نتیجه گرفت كه مقامات اسرائیلی مرتكب جنایات علیه آپارتاید و آزار و شكنجه علیه بشریت شده اند؛ كه به موجب كنوانسیون آپارتاید 1973 و اساسنامه 1998 رم تعریف شده است.

مقامات اسرائیلی در واکنش به این گزارش و به جای پاسخگویی به اسناد مربوط به آپارتاید این رژیم ، به شدت به عنوان آپارتاید اعتراض کردند.

 

وزیر امور استراتژیک «مایکل بیتون» بدون آنکه اشاره کند چرا سازمان های حقوق بشری همواره علیه اسرائیل تاخته اند، گفت: هدف این گزارش تلاش مداوم سازمان های حقوق بشری برای تضعیف حق دولت اسرائیل به عنوان یک کشور ملی برای قوم یهود است.

 

*گزارشگر حقوق بشر: خواهان مجازات سران آپارتاید خواهم بود

نویسنده این گزارش«عمر شاکر» به رویترز گفت که گزارش خود را به دادستانی ICC ارسال می کند و خواهات مجازات خواهد شد. همانطور که معمولاً وقتی به نتیجه گیری در مورد کمیسیون جرایم مربوط به صلاحیت دادگاه می رسیم ، این کار را می کنیم.

دادستان دادگاه کیفری بین المللی در ماه مارس گفت که پس از اینکه قضات دادگاه کیفری بین المللی صلاحیت دادگاه را در آنجا تایید و صادر کردند ، وی رسماً در مورد جنایات جنگی در سرزمین های فلسطین تحقیق خواهد کرد.

تشکیلات خودگردان فلسطین از این حکم استقبال کرد اما نخست وزیر اسرائیل بنیامین نتانیاهو آن را به عنوان یهودی ستیزی تقبیح کرد و گفت اسرائیل اختیارات دادگاه را به رسمیت نمی شناسد.

این نهاد حقوق بشری از دادستان دادگاه کیفری بین المللی خواست تا افرادی را که به طور مشخص درگیر این جنایت هستند،در آپارتاید و آزار و شکنجه مورد تحقیق و پیگیری قرار دهد.

این نهاد همچنین گفت که قانون “دولت ملی” اسرائیل در سال 2018 – اعلام کرد که فقط یهودیان حق تعیین سرنوشت در کشور را دارند ؛ که این یک پایه قانونی برای پیگیری سیاست هایی است که نشان می دهد اسرائیلی های یهودی تمام سیاست ها و قوانین خود را به ضرر” اقلیت 21٪ عرب کشور ، که مرتباً از تبعیض شکایت دارند. فلسطینیان کرانه باختری ، غزه و بیت المقدس شرقی ، مناطقی را که در درگیری 1967 تصرف شده است ،تدوین می کند.

 بر اساس معاملات صلح موقت با اسرائیل ، صهیونیست ها از برخورد درست و انسانی با فلسطینی ها در کرانه باختری خودداری می کنند.

•بیشتر بخوانید:حمله مکرر با گلوله های فلزی به مردم در مسجد الاقصی/ “گزارشگران‌حقوق‌بشر‌”درفلسطین‌ورود‌کنند

•بیشتر بخوانید: گزارش افشاگرانه ایالات متحده از نسل کشی رواندا علیه فرانسه / گزارش‌امریکایی:پذیرش‌حقیقت‌ باعث‌صلح‌بین‌دوکشور می‌شود

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 5 = چهارده