معرفی کتاب حکمرانی مطلوب در پرتو جهانی شدن حقوق‌بشر

از جمله تأثیرات پدیده جهانی‌شدن در عصر حاضر، گسترش جهانی حقوق‌بشر است که از کنار آن برخی حقوق فردی و جمعی ارتقاء یافته و از اهمیت بیشتری برخوردار شده و در مقابل موضوعاتی دیگر، در سطح گسترده‌ای، از شمول مسائل مورد علاقه دولت‌ها خارج گردیده و جزء مسائلی در حیطه حقوق بین‌المللی قرار گرفته‌اند. 

گزارش: آیات زین الدین

به گزارش سلام نیوز، در حقوق بین‌الملل معاصر، حقوق‌بشر از جمله حقوق بنیادی و غیرقابل انتقال است و انسان‌ها صرفا به خاطر انسان بودن حق برخورداری از این حقوق را دارند. با این مقدمه، می‌توان گفت هدف نویسنده از کتاب حاضر تحلیل و پردازش اصول “حکمرانی مطلوب “ با توجه به”حقوق‌بشر و جهانی شدن” آن است.
کتاب متشکل از دو بخش و در ذیل هر بخش فصل‌هایی مطرح گردیده است.
بخش اول، جهانی شدن حقوق‌بشر؛ ماهیت و ابعاد: فصل اول ابتدا به چیستی و ابعاد جهانی شدن، فصل دوم تحت عنوان توسعه هنجاری حقوق‌بشر در عصر جهانی شدن؛ منابع و نسل‌های حقوق‌بشر و در فصل سوم به توسعه ساختاری حقوق‌بشر در چارچوب نهادها و سازوکارهای بین‌المللی و منطقه‌ای حمایت از حقوق‌بشر پرداخته شده است.
در بخش دیگر کتاب به حکمرانی مطلوب و حاکمیت دولت‌ها پرداخته شده که در ذیل آن سه فصل: پیشینه و تعریف نظریه‌ حکمرانی مطلوب، مؤلفه‌های نظریه حکمرانی مطلوب و آثار حکمرانی مطلوب بر حاکمیت دولت‌ها بررسی و تحلیل شده است. مطالعه این کتاب را می‌توان به دانشجویان و دانش‌پژوهان حقوق‌بشر و حقوق بین‌الملل توصیه نمود.

نویسنده: حسام نقیبی مفرد
دیباچه: دکتر حسین شریفی‌طراز‌کوهی
ناشر: موسسه مطالعات و پژوهش‌های حقوقی، شهر دانش
سال نشر: ۱۳۹۶
تعداد صفحه: ۱۹۷

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


× 9 = بیست هفت